Всі питання про блокування: 1165 vs 117

ВИПУСК №3 (БЕРЕЗЕНЬ, 2020)

Всі питання про блокування: 1165 vs 117Оксана Згур’єва,

податковий консультант, голова громадської спілки «Бізнес Хелп»

 

З лютого маємо новий нормативний документ – постанову № 1165 КМУ, яка прийшла на зміну постанові № 117. З’явилися нові критерії, були змінені деякі принципи роботи — як для платників, так і для податківців. Але про все по черзі

 

«Відсічені» — кого не будуть моніторити

Вони ті ж самі, з урахуванням таких змін:

1) Підняли планку річної сплати ПДВ для тих, хто бажав пройти за ознакою високого податкового навантаження. Зараз вона становить 1 млн грн замість 400 тис. Це мінус.

2) Додали критерій «таблиця даних платника». Якщо товари / послуга з податковою накладною (ПН) є в прийнятій таблиці, такі ПН не будуть контролювати. Це плюс. Але як багато тих, хто має успішно прийняту таблицю? (Про таблиці нижче).

 

Винятки з «відсічених» — кого моніторять обов’язково:

До обов’язкових об’єктів моніторингу додано розрахунки коригування, які виписані на неплатника. Будь-які. Раніше об’єктом обов’язкового моніторингу були лише «зменшувані» розрахунки коригування (РК). Це мінус.

 

Ризиковість платника

Якщо раніше про ризиковість дізнавались із довідкової таблиці в електронному кабінеті платника податків — «Моніторинг ПН/РК – Відповідність критеріям ризиковості», то з лютого, окрім цього, платники отримали «Рішення про відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника» за формою J1412601 (далі — рішення). Як і раніше, податкова інформація — «наше все». І розкривати її в рішеннях ніхто не збирається. Отримання перших рішень тому підтвердження. У графі «податкова інформація..», яка передбачає розшифрування такої інформації — або прочерк, або знову текстом «наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності…»

 

Що робити «ризиковим»

Дізнавшись про власну «ризиковість», платнику слід підготувати пояснення щодо реальності здійснення господарчих операцій і діяльності взагалі, та разом із копіями документів надіслати в податкову службу через електронний кабінет або інше ПЗ. Надавати всі ці аргументи слід як додаток до «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку» за формою J1314901 (далі — повідомлення).

 

Якщо пояснення вже подані в паперовому вигляді напередодні нововведення, слід подавати знову в електронному вигляді за фактом отримання електронного рішення про ризиковість із наданням всіх необхідних документів і пояснень.

Скільки є часу на оскарження ризиковості.

 

Час на подання повідомлень законодавчо не обмежений. Податковий кодекс не містить норми щодо врегулювання термінів оскарження рішення про статус ризиковості платника. Але в адвокатських колах існує думка, що платник податку зобов’язаний надати відповідні документи протягом термінів згідно зі ст. 56 ПКУ (10 робочих днів із дня отримання рішення). Але це не відповідає дійсності та практиці — згідно з роз’ясненнями ДПС України, будь-яких обмежень термінів у наданні таких пояснень сьогодні немає.

 

Спосіб подання документів для виходу з ризиковості – тільки електронний. Паперові документи не розглядають.

 

Терміни розгляду — 7 робочих днів за днем отримання. В іншому разі, якщо протягом цього терміну рішення не прийнято, вмикається принцип «мовчазної згоди», і платник виключається зі статусу ризикових. Що, між іншим, не заважає додати його в ризикові вдруге. З одного боку, це плюс — обмежені терміни прийняття рішення. З іншого — існують певні ризики прийняття рішень поспіхом «на відмову», щоб не «мовчазна».

 

Відмова після розгляду пояснень —подальші дії

Якщо за результатами розгляду платник отримав рішення, яким статус ризиковості не знято, він може наступне.

1) Вдруге подати повідомлення, надавши додаткові пояснення та документи (Увага — в повторному повідомленні вказується рішення, яким платника залишено у стані ризиковості, тобто останнє, а не те, яким його включено до ризикових). Які саме документи та пояснення надати в як додаткові — це за традицією, залишається на розсуд платника, а перелік у постанові дуже умовний і невичерпний.

2) У перспективі — оскаржити таке рішення в адміністративному порядку до контролюючого органу вищого рівня, тобто до ДПС України (поки що можливість такого оскарження прописана тільки в бланку рішення про ризиковість — ані постанова, ані Кодекс такої можливості не передбачають. Але обіцяють, що незабаром буде).

3) Оскаржити таке рішення в судовому порядку (після набрання чинності рішенням суду комісія виключає платника з переліку ризикових, але зберігаються ризики повторного включення, а також затягнутості судового процесу).