Відтермінування платежу покупцям: особливості розрахунку економічної ефективності

Денис Завертаний,

Відтермінування платежу покупцям: особливості розрахунку економічної ефективностіфінансовий директор ТОВ «Пуратос Україна»

ВИПУСК №9 (ВЕРЕСЕНЬ, 2019)

 

Використання відтермінування платежу, як правило, призводить до збільшення вартості товару, що купується. У зв’язку із цим потрібно визначити, у скільки покупцеві обійдеться його кредиторська заборгованість та чи має сенс йому погоджуватися на такі умови. Тож розгляньмо особливості розрахунку економічної ефективності надання відтермінування платежу покупцям. Як результат, ми отримаємо розуміння того, як можна зважено аргументувати покупцям привабливість передоплати та скільки насправді коштує відтермінування платежу

 

Продажі є рушійною силою бізнесу. Важливим елементом будь-якої комерційної політики (окрім ціни товару) є умови розрахунків із покупцями. Як правило, покупці зацікавлені в отриманні відтермінування платежу. Це дозволяє їм знайти економію у відсутності залучення додаткового позикового капіталу для здійснення закупівель.

 

Дебіторська заборгованість покупців перед постачальниками і підрядниками виникає у разі відтермінування платежу за поставлені сировину, матеріали, товари, виконані роботи, надані послуги. За рахунок неї компанія-покупець (дебітора) може скоротити обсяг власних коштів, вкладених в оборотні активи.

 

Однак у даному випадку у компанії-постачальника (кредитора) виникає додаткове фінансове навантаження, адже частина робочого капіталу (у частині дебіторської заборгованості) «заморожується». Це має бути компенсовано через короткострокове фінансування, яке у наших реаліях є дорогим. Тому компанія-постачальник, як правило, транслює вартість короткострокового фінансування у ціну реалізації компанії-покупця.

 

До недоліків дебіторської заборгованості як способу фінансування клієнтів можна віднести також вузьку спрямованість (вона має тільки торговельний характер, наприклад) і обмежений час дії (період відстрочки зафіксований в договорі; збільшення терміну призводить до додаткових витрат). Крім того, є ризик, що коли покупець не погасить свого боргу перед постачальником вчасно, йому доведеться шукати нового. У цій ситуації він, швидше за все, зможе розраховувати на відстрочку тільки через кілька місяців співпраці із новим постачальником і після досягнення певного обсягу закупівель.

 

Придбати повню версію статті