SWOT-аналіз — основа для стратегічних рішень

Бізнес — це майже завжди поле конкурентної битви. Чи замислювалися ви хоча б колись про те, як діє перед боєм досвідчений воєначальник? Так, він ретельно до нього готується: вивчає поле майбутньої битви, аналізує виграшні позиції, висоти й болотисті місця, оцінює власні сили та сили противника. Адже, якщо він цього не зробить, його армія буде приречена на поразку. У бізнесі так само: якщо перед битвою ви не оцінюватимете сильних і слабких сторін вашої компанії, не визначатимете ринкових можливостей і загрози, ваші шанси на успіх неабияк знизяться


 

Ірина Курган,

аудитор АФ «Аксьонова та партнери»

Починаючи ще із 60-х років минулого століття під час стратегічного планування та для власної інтелектуальної роботи аналітики використовують SWOT-аналіз, у котрому:

• Strengths (сильні сторони) — переваги підприємства;

• Weaknesses (слабкості) — недоліки організації;

• Opportunities (можливості) — фактори зовнішнього середовища, використання яких створить у майбутньому переваги підприємства на ринку;

• Threats (загрози) — фактори, які можуть потенційно погіршити становище компанії на ринку.

 

Завдяки такому аналізу розрізнені та безсистемні уявлення про позицію фірми в конкурентному оточенні можна сформувати у вигляді логічно-узгодженої схеми взаємодії сильних сторін, слабкостей, можливостей та загроз. Тобто застосування SWOT-аналізу дозволить власникам бізнесу побачити повну картину «поля бою» і прийняти зважені рішення щодо розвитку підприємства.


 

Частенько SWOT-аналіз використовують і ті, хто лише планує відкривати свій бізнес. У такому випадку цей аналіз є проміжною ланкою між формулюванням місії підприємства та визначення його цілей і завдань. Процес відбувається в такій послідовності:

1. Визначається основний напрям діяльності компанії.

2. Із метою кращого розуміння, чи може такий бізнес рухатися в попередньо визначеному напрямі, зважуються сили й оцінюється ринкова ситуація. До того ж визначаються кращі шляхи досягнення мети.

3. Ставляться цілі, беруться до уваги реальні можливості фірми.

 

Завдяки концептуальній простоті SWOT-аналіз може з легкістю використати кожен менеджер, але час водночас існує велика ймовірність саме неправильного його застосування. Для проведення аналізу не потрібні ні масивні бази даних, ні формальна підготовка. Той, хто хоча б трішечки знайомий із компанією та має уявлення про ринок, може скласти простий SWOT. Проте, з іншого боку, саме притаманна аналізу простота нерідко призводить до поспішних і безглуздих висновків.

Після проведення SWOT-аналізу менеджмент компанії матиме змогу чіткіше уявляти переваги та недоліки підприємства, а також загалом ситуацію на ринку. Таким чином, SWOT-аналіз дозволяє керівнику:

• вибрати оптимальний шлях для розвитку компанії:;

• уникнути небезпек;

• максимально ефективно використати ресурси, що знаходяться у власності компанії;

• водночас принагідно користуватися наданим ринком можливостями.

 

Своєю чергою, практика свідчить, навіть якщо керівник вважає, що й так чудово володіє інформацією, SWOT-аналіз завжди допоможе по-новому поглянути на поточну ситуацію та перспективи, що відкриваються.

 

Читать полностью…