Карта ризиків: ефективний інструмент фінансового менеджменту

ВИПУСК №5 (ТРАВЕНЬ, 2020)

Денис Завертаний,

Карта ризиків: ефективний інструмент фінансового менеджментуфінансовий директор ТОВ «Пуратос Україна»

 

У часи економічної кризи та ринкової невизначеності роль ризик-менеджменту важко переоцінити. Проте для результативного управління ризиками фінансовий директор має опанувати усі інструменти кризового управління. Сьогодні ми розглянемо особливості побудови та використання карти ризиків як одного з інструментів управління ними

 

Вважається: що більшим є підприємство, то кориснішою буде для нього ефективна система ризик-менеджменту. Якщо навпаки, теж справедливо. Що кориснішим є ризик-менеджмент, то більшим стає підприємство. Компанії, що планує рости і розвиватися, конче потрібен внутрішній ризик-менеджмент та його інструменти і методи. Основний з таких інструментів — карта ризиків підприємства. Сьогодні процес її складання формалізований. Якщо немає можливості або потреби залучати консалтингові агентства, які за великі гроші можуть скласти таку карту, то цей проєкт можна закрити силами персоналу компанії.

 

Для побудови карти ризиків підприємства треба виконати кілька послідовних дій:

• навчити декількох працівників компанії основам ризик-менеджменту;

• визначити межі аналізу;

• скласти робочу групу;

• скласти сценарії ризиків;

• провести ранжування;

• визначити межі ризику;

• скласти план дій.

 

Надалі карту ризиків підприємства треба періодично оновлювати, оскільки вона має динамічну структуру. Ризики підприємства завжди реагують на ухвалювані рішення, змінюються, можуть з’являтися нові, зникати неактуальні. Оцінка адекватності карти і періодичність її оновлення залежить від динаміки ринку, а саме від того, як швидко змінюються умови ведення бізнесу. Одним компаніям достатньо актуалізувати її раз на рік, іншим це треба робити частіше. Особливої уваги карта потребує тоді, коли відбуваються значні раптові зміни, які необхідно відстежувати і виправляти. Наприклад, не пройшов платіж від ключового клієнта, на ринок вийшов продукт від компанії-конкурента, який дуже швидко забирає позиції у ваших товарів, або з компанії у повному складі пішла команда розробників і єдиний контракт опинився під загрозою зриву.

 

Карта ризиків — це незамінний інструмент ілюстрації результатів якісного і кількісного аналізу ризиків, складеного для керівництва компанії. Вона допомагає оцінити ситуацію і розставити пріоритети, а також спрощує розробку програми попереджувальних заходів. Карта ризиків може стати не просто переліком можливих загроз компанії для їх подальшого моніторингу та контролю, а й інструментом реалізації стратегії. Менеджмент компанії може спрогнозувати ймовірну проєкцію її становища на ринку через кілька років.

 

Придбати повню версію статті